Egy ütőképes Brand stratégia nem csak logó és design
Avagy egy valódi Brand stratégia céges integrálása
Írta: G.E. Matolay | brandstratégia, brand
Nem sokan és nem sok mindent írtak az üzleti stratégia és a Brand stratégia céges integrálásáról. Meglepő számomra, mert ez az a terület, ahol leggyakrabban kapunk munka felkérést. Amikor a Brand építéssel kapcsolatos tanulmányaimat végeztem, a legnagyobb koncentrációm az üzleti és a brand stratégián voltak.
Itt most nem tennék különbséget a Corporate, Termék vagy Vezetés Brand stratégiák között. Mindegyiknek közös eleme a piaci trendekhez és konkurencia körképhez illeszkedő versenyképességi stratégia.
Abban biztos vagyok, hogy a cég életében a Brand stratégiát, az ehhez illeszkedő üzleti modellstratégiát és a versenyképességi stratégiát nagyon finoman kell összeszőni, nagy gondossággal kell őket kialakítani.
Annak érdekében, hogy ezt elképzeljük, meg kell értenünk pár fontos komponenst. Ezek közül is a legfontosabb összetevők a következők: az üzleti modell stratégia számos dolgot vesz figyelembe - a cég valódi küldetését; a reális, céges jövőképet; a céges, szervezeti értékeket, a szervezeti kultúrát; a termékek / szolgáltatások portfólióját; a piaci struktúrát; az üzleti csapdákat és korlátokat; a piaci szegmentációt, piaci fókuszt; a hálózati rendszer hatásokat; terjesztési csatornákat; a környező Brandeket; a bevételi forrásokat, a költségstruktúrát és a cash-flow jellemzőket; a stratégiai partnerségeket; a kereslet és kínálat jellemzőit; társadalmi tendenciákat; a szervezeti jellemzőket és a személyzet agilitását; a személyzeti piac jellemzőit.
“Az üzleti és Brand stratégia azt vizsgálja, hogy ezek közül több tényező is képes legyen szinergiába kerülni egy nyereséges üzleti csomag létrehozása érdekében.”
A versenyképes stratégia hosszú távon a versenyelőny elérésére összpontosít.
A Brand stratégiának tartalmaznia kell a célközönség meghatározását (beleértve a szegmensek szükségleteinek prioritását), az előnyök és hátrányok elbírálását, az árképzési stratégiát, a terjesztési stratégiát és azt, hogy hogyan lehet elérni az potenciális ügyfélkörben a Brand tudatosságát, hogyan lehet ügyfél értéket teremteni, miként lehet biztosítani a Brand elérhetőségét és miként lehet elérni a Branddel egy érzelmi kapcsolatot.
A Brand stratégia továbbá magában kell, hogy foglalhatja a Brand személyiségét is, amelyek nagymértékben összhangban kell, hogy legyenek a szervezet hiteles történetévek, meglévő kultúrájával.
“Mint látható, az ilyen típusú stratégiák között több metszéspont is létezik. Ezeknek összhangban kell lenniük egymással.”
A céges misszió, jövőkép és az értékek szorosan kapcsolódnak a Brand lényegéhez és ígéretéhez. A szervezeti kultúrának szorosan illenie kell a Brand jellegével és személyiséggel.
A versenyképes referenciák, a piaci struktúra, a piaci szegmensek és a célközönség alapvetően fontosak a stratégiához.
A termék / szolgáltatás portfóliójának összhangban kell lennie a Brand által nyújtott ígéretekkel. Az üzleti és Brand stratégiának figyelembe kell vennie a hozzáférhetőséget és a meglévő és potenciális terjesztési csatornákat, az árképzési és beszerzési stratégiát. A Brand fellendítése és elterjesztése néha stratégiai partnerségeket igényel, amelyeket ugyancsak számba kell venni. Mindezeket a meglévő társadalmi és üzleti trendekkel is összhangba kell hozni, hogy biztosítsuk a hosszú távú életképességet.
Szóval, hogyan lehet biztosítani, hogy ezek a stratégiák megfelelően illeszkedjenek?
“Az üzleti modellstratégia és a Brand stratégiák összehangolása a vezetés feladata, amelyet üzleti szakértők bevonásával lehet egy egységes és ütőképes csomaggá kidolgozni.”
Íme néhány fontos dolog, ami segíthet a stratégiák céges integrációjában. A Brand stratégia funkcióinak tudatosan jelen kell lenniük a szervezet vezetésében és kulcs személyzetében. Ennek magas tudatossági szinten kell lennie a szervezetben.
Nagyon sok Brand csak felületi Brand, amelyet csupán grafikusok és designerek, no meg a marketingesek képviselnek, de a Brand egyáltalán vagy csak foszlányaiban nem jelenik meg a cég napi életében. Ez a Brand integritásának a hiánya, amely egy felületes, kamu Brandhez vezet, amely nincs kapcsolatban a dolgozói és az ügyfél élménnyel.
Nem a grafikusok, a szövegírók és a reklámügynökségek csapatainak a feladata, hogy kidolgozzanak egy ütőképes Brand stratégiát.
“A Brand stratégia és annak teljes csomagja alapvetően nem is egy marketinges feladat. Amikor ez a Brand stratégia már készen áll, akkor jöhetnek a grafikusok, designerek, networkerek és marketingesek.”
Ők túl messze vannak az üzleti modell, a versenyképes stratégia és Brand stratégia megfogalmazás munkájától és tudatosságától.
A marketingkommunikációs stratégia és a reklámkampány stratégia csupán a csomag kidolgozása után következnek és ezeknek a funkcióknak a feladata a bevezetés és megfelelő kommunikáció. Természetesen a marketing részt kell, hogy vegyen az alapvető piackutatásokban, trend elemzésekben, amelyek szükségesek egy ütőképes stratégia felállításához.
Az üzleti modell stratégia, a verseny stratégia és a Brand stratégia kidolgozása és felépítése, céges integrálása a stratégiai gondolkodók feladata. A stratégiai gondolkodók és a legfontosabb embereik szilárdan meg kell, hogy alapozzák ezt az analitikus gondolkodást, részesei kell, hogy legyenek a Brand menedzsment csapatának.
A Brand stratégia kidolgozása olyan, mint a jobb és a bal agyfélteke pontos összhangba hozása. A stratégiai gondolkozás ugyanolyan fontos, mint a kreatív és kommunikációs képesség.
Nagy különbséget lehet látni ezek után a Brand kultúrával rendelkező Brand stratégiák és a felületes, kamu Brandek között.
“Egy igazi Brand stratégia kultúrát hoz létre mind a vállalkozáson belül, mind pedig a vevőkörben.”
G.E. Matolay
MG Vállakozásmérnökség
Unique Branding szakértő, író, előadó