A sikeres brandek inkább extrém módon mások
Írta: G.E. Matolay | brand, branding
Valójában az a nagy igazság, hogy kevés embert mozgat meg az, ha valami csak jobb. Az még nem vitt embereket az utcára, nem mozdította meg őket a díványról.
A jobb minőség jól mutat egy vállalati oktatáson vagy belső konferencián, amikor a vezető akarja meggyőzni dolgozóit a cég javulásáról, fejlődéséről.
Ám ennek cégen kívül alig van értéke. Azzal, hogy azt mondjuk mi vagyunk a jók azzal csak azt jelentjük ki, hogy mások talán nem, ami nagy felhördülést tudna okozni a konkurencia piacon és talán még a versenyhivatal is ugrana rá.
A vásárlókat nem hozzá lázba a jó
A vásárlókat a jobb ritkán érdekli, de lázba nem igazán hozza sosem.
Viszont mindenkit érdekel, ami ami más, ami változtat, ami újít, ami fejleszt, ami forradalmi.
Az ismert brandek nem feltétlenül a legkiválóbb termékek vagy szolgáltatások. Nem is feltétlenül ebben a felső kategóriában kerülne ki a piacra. Azt gondolhatnánk, hogy a jó minőség az autóban a Mercedes, mégis a Bogár is képes volt egy óriási karriert befutni a piacon a maga egyszerűségében.
A versenyelőny
A lényeg a versenyelőnyben van. Itt a fő pont az innovativitás, az innováció. ez az elsődleges pont. Ez lehet technológia innováció vagy egyéb fejlesztés is.
És itt van a sztori lényege is. Ha van valami ami ÚJ és MÁS, akkor arról lehet beszélni.
Ha lehet valamiről beszélni, akkor az emberek ezen keresztül kezdik magukénak érezni a brandet.
“Ha van valami ami ÚJ és MÁS, akkor arról lehet beszélni.”
A brand és a sztori
A sztori-tényező lehetővé teszi, hogy kevesebbet költsünk (vagy ne költsünk) fizetett hirdetésre, hanem a PR kapja a főszerepet. Igy lesz költség hatékony egy brand stratégia, míg ennek hiányában sokat kell költeni marketingre.
És ez a fajta másság, újdonság, forradalmiság egyben fókuszt biztosít: irányt, stratégiát ad.
Miért nincs piaca egy új brandnek?
Egy marketingesnek egy termékbevezetés előtt az első kérdése, hogy: „mekkora a piac?”.
Ez pedig nem visz előre. Mert egy valóban innovatív termék esetében a látható piac pont, hogy semmi!
Az igazi brandek, ezért nem kiszolgálják a piacot, hanem teljesen új piacot teremtenek.
Ez igaz minden nagy brand sztorijára, beleértve ebbe az Apple-t, Tesla-t, ……..és ide tartozik a Red Bull is.
“Az igazi brandek ezért nem kiszolgálják a piacot, hanem teljesen új piacot teremtenek.“
G.E. Matolay
MG Vállalkozásmérnökség
Unique Branding szakértő, író, előadó