A sikeres Brand Stratégia és az érzelmi kapcsolat
Írta: G.E. Matolay | brand, brandstratégia
Az érzelmi kapcsolat egyike az öt elemnek, amely fenntartja az ügyfél Brand felé mutatott ragaszkodását és szoros része a Brand hűség és a Brand tőke rendszerének.
(A másik négy elem a tudatosság, a megfelelő különbségtétel, az érték és az elérhetőség.)
A fogyasztónak először is meg kell ismernie a Brandet, a következő lépcsőben meg kell szeretnie azt és a harmadik lépcsőben alakul ki a Brand felé mutatott bizalom, amiből pedig később kialakul a Brand ragaszkodás. Ahhoz, hogy mindez gyors és tartós legyen a fogyasztónál ki kell alakulnia egy érzelmi kapcsolatnak is a Brand irányába.
“Az érzelmi kapcsolat alapvető 5 eleme: ÉRZELEM, TUDATOSSÁG, KÜLÖNBSÉGTÉTEL, ÉRTÉK ÉS ELÉRHETŐSÉG.”
Az emberek számos okból kapcsolódhatnak érzelmileg egy Brandhez. Megemlítek itt pár fontos elemet:
- A Brand valami fontosat jelent számukra.
- A Brand értékeket oszt meg velük.
- A Brand intenzív és élénk. Több szinten is kapcsolódik az emberekkel, több érzékleten keresztül.
- A Brand egyedisége miatt.
- A Brand csodálatos jellemzői miatt.
- A Brand következetesen működik velük együtt.
- Sosem zavarja össze őket, nem okoz nekik nagy csalódást.
- A Brand eléri, hogy jól érezzék magukat, jó érzésekkel telítődnek fel.
Számos innovatív módon lehet elérni ezt az érzelmi kapcsolatot.
“Az erős érzelmi kapcsolat komolyan hozzásegíti a vásárlót a Brand hűség kialakulásához. Mindezt külső, piaci Brand építésnek nevezzük.”
Add hozzá ehhez a listához az empátiát és az érzelmi intelligenciát is. A minőségi munkaerő megteremtéséhez meg kell határozni a megfelelő felvételi kritériumokat, képzést és szervezeti kultúrát. Mindez ugyancsak a Brand Hűség építés része.
Ne feledd, hogy a jó szolgáltatás nem más, mint pozitív érzések létrehozása, az emberek megfelelő kezelése és az emberek problémáinak megoldása.
Végső soron a Branddel kialakult érzelmi kapcsolat a pozitívan megosztott tapasztalatokból ered. Bár ez a bizalom felépüléséhez időre van szükség.
Nagyon fontos szerepe van a gyorsabb Brand hűség felépüléséhez az első lépcsős, azonnali bizalom kialakulásának. Ez nagymértékben csökkenti egy újonnan érkező Brand életben maradásának kockázatát, tehát nagyon fontos az első lépcső bizalom tudatos kialakításának.
Vannak más hűség-fejlesztő tudatos megközelítések is. Ilyen például, amikor a Brand nem csak kommunikál és szolgáltat, hanem egy rendszeres és szokás formájú interakciót is ösztönöz a közönségtől (mindaddig, amíg ez az interakció kellemes vagy előnyös).
“Minden olyan Brandnek, amely az érzelmi kapcsolat létrehozására törekszik, a Brand stratégia részeként alaposan ki kell dolgoznia a megközelítési módokat és meg kell találnia a módját, hogy mindezek az alapvető vásárlói motívumokon alapuljanak.”
Zárásként a Pedigree kutyaeledel példáját szeretném felhozni, amely a teljes Brand megközelítésében és kommunikációjában elmozdult a funkcionális megközelítéstől az érzelmi üzenetküldés felé. 2004-ben a Pedigree a kategóriájának vezetője volt. Mindazonáltal időközben piaci veszteségeket kezdett elszenvedni a piacai legmagasabb magas és legalacsonyabb tartományaiban. Abban az időben Pedigree az egész Brandjét és Brand kommunikációját a termékjellemzőkre összpontosította.
2005-ben a Pedigree vezetése teljesen átdolgozta a cég termék és céges Brandjét és ezzel kapcsolódónak átalakították a cég Brand kommunikációját is. A Brand hangsúlyát a funkcionális tulajdonságoktól a „kutyák szeretetére, a kutyatartók szeretetére, a kutyákról és a kutyatartókról való gondoskodásra” változtatták. Az egész Brand stratégiát teljesen átalakították, a vásárlókör feje helyett az szívükbe költöztek be.
G.E. Matolay
MG Vállalkozásmérnökség
Unique Branding szakértő, író, előadó