Mi szükséges ahhoz, hogy egy termék vagy szolgáltatás minőségi Branddé váljon?
Írta: G.E. Matolay | brand
Mi szükséges ahhoz, hogy egy termék, szolgáltatás minőségi Branddé váljon? A nyereségesség nyilvánvaló elsődleges kritérium. A nagy Brandek általában átlagon felüli haszonkulccsal rendelkeznek az adott kategóriákon belül. A VivaldiGroup stratégiai Brand fejlesztő cég által végzett piackutatás azt találta, hogy a fogyasztók mindig hajlandók többet fizetni a jó Brandű termékekért, mint a versenytársak termékeiért.
Az a cég, amely ráadásul hatékonyan képes kifejezni és kommunikálni Brandjei jövőképét, találmányait és dinamizmusát az képes beemelni azt a nagy Brandek közé, kiemelve azt az átlagból. A jövedelmezőségnek és az iparág megbecsülésének mértéke bizonyítja ezeknek az az igazi nagyságát.
A nagy Brandekkel rendelkező cégek minden esetben komplett stratégiai platformként fogják fel saját Brandjeiket. Piakutatások alapján pontosan azonosítják azok kulcs értékeit, jellemzőit és jellegzetességeit, végül is teljes fókusszal ezek határozzák meg Brandjeiket. Működésük legfontosabb alapelve - “Branden keresztüli vállalkozás”.
A Brand eképpen való totális belső működésbe helyezése így komoly eredményeket hoz létre mivel a cég gyökereit hozzák lendületbe. Az ilyen jellegű Brand építés, ha jól végzik, végérvényesen áthatja a belső vállalati kultúrát, szervezetileg feljavítja az ügyfelek számára átadott értéket, és meghatározza, hogy a vállalat miként működik együtt partnereivel.
Jól látható, hogy a ilyen fajta professzionális Brand felfogás egyáltalán nem üres marketing fogás, hanem szorosan összefügg a termék fejlesztéssel, innovációval, vezetés fejlesztéssel és belső folyamat irányítással.
"A kutatások mégis azt mutatták ki, hogy a vállalkozások csak kis része gyakorolja ezt a fajta tudatos Brand építés stratégiát, a Brand kultúrát ezzel a “Branden keresztüli vállalkozás” megközelítéssel."
Ennek felderítésére a Nemzetközi Reklámozók Egyesülete 2015 környékén felmérést végzett a vezető marketing ügynökségeknél és 64 százalékuk úgy nyilatkozott miszerint a cégek Brandjei nincsenek összefüggésben az ügyfelek belső vállalati döntéseivel és markering kommunikációval.
A vállalatok közel kétharmada több millió dollárt locsol be a marketingbe és a reklámba, anélkül, hogy üzleti stratégiáikat összhangba hoznák Brandjeik értékeivel és jellegzetességeivel. Ezekben a cégekben a Brand építés költségesnek és szubjektív tűnik a menedzsment számára. Ennek eredményeként a Brand teljes üzleti értéke önmagában sosem valósul meg.
A Brand építés nem marketing tevékenység, amely sokaknak sokkoló megközelítés lehet. A koncepciót teljesen megértve viszont a vállalkozás működésének alap érdekeit és értékeit érinti, amely nem más mint: INNOVÁCIÓ, TERMÉKFEJLESZTÉS, VÁLLALAT FEJLESZTÉS.
Ez egy igazi tulajdonosi, felső vezetést célzó terület.
Ez különbözteti meg az üres “papír alapú” Brandeket a valódi Brand kultúráktól.
G.E. Matolay
MG Vállalkozásmérnökség
Unique Branding szakértő, író, előadó